събота, 19 ноември 2016 г.

Украсете молитвите си намаз с дуа

Много хора в молитвата намаз, след сура „Фатиха“ (Откриващата), четат сурите от сура „Фиил“ (Слонът) до сура „Нас“ (Хората). Тези сури хората са ги нарекли и сурите на намаза. Но в молитвата намаз освен тези могат да се четат и всички други знамения (айети) от Корана.
Ибни Месуд разказва: „Един ден реших да отслужа нощна (техеджуд) молитва намаз с Пратеника на Аллах. Щях да остана с него през нощта и да извършвам ибадета (богослуженията), който извършва и Пратеникът. Той застана на молитва намаз, аз също застанах до него. Но не отиваше на поклон в рукю. Прочете сура „Бакара“ (Кравата), след което си помислих, че ще се наведем в рукю, но Пратеника продължи. Прочете и сура “Али Имран”, и сура „Ниса“ (Жените), едва след това се наведе в рукю. Толкова се изморих по време на намаза, че започнах да си мисля лоши неща.“ Един от присъстващите попита: „Какви лоши неща си мислел?“ Ибни Месуд отговори: „Помислих си да прекъсна молитвата намаз и да оставя Пратеника сам да продължи.“
Начинът, по който Пратеникът е отслужвал молитвата намаз, е той да не се смята като обичаен навик за изпълнение. По този начин се показва, че в намаза могат да се четат и други сури от Корана, а в същото време се осъзнава по-добре стойността на молитвата намаз. Във тази връзка всеки праведен мюсюлманин може да научава повече знамения от Корана наизуст, да осъзнава тяхното значение и да ги чете в намаза.
По същия начин има и много други молитви дуа, които Пратеникът Мухаммед, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е чел по време на поклон в седжде, между двете седждета, докато е бил седнал в тешеххюд. Също така е важно, особено в допълнителните (нафиле) намази, те да се обогатят с молитвите дуа, които е отправял Пратеникът, и тези, посочени в Свещения Коран, като това са действия, които доближават човек още повече до неговия Създател. Но ако в намаза се използват дуи като „Господи, дай ми пари“, които не са нито в източниците от хадисите на Пратеника, нито от Корана, това може да направи намаза недействителен. Затова в намаза знаменията трябва да се четат на оригиналния език.
Ред на четенето на знамения в намаза
В намаза след прочитане на сура “Фатиха” (Откриващата) е достатъчно да се прочетат най-малко три айета (знамения) от целия Коран. Не е задължително да се четат последните десет сури в Корана, които са известни сред хората като „сурите на намаза“. Но тук има и няколко особености. На първо място задължителните (фарз) намази, след сура “Фатиха” знаменията или сурите, които се четат, трябва да са по ред. Този ред важи за всяка отделна част от намаза, като не е задължително да се следи редът за следващите намази. Според вероучението на Юмер Насухи Билмен, за ханефи мезхеб е ваджиб (задължително) след сура “Фатиха” да се чете една сура или знамение, дълго, колкото една сура. Във втория рекят на задължителните (фарз) намази трябва да се чете знамение или сура дълго, най-малко колкото прочетената на предишния рекят.
Молитвите на Пратениците
Начело с Последния Пратеник, хазрети Мухаммед, Аллах да го благослови и с мир да го дари, в Корана се споменават още и молитвите дуа на много други пратеници като хазрети Адем (Адам), хазрети Нух (Ной), хазрети Ейуб (Йов), хазрети Ибрахим (Авраам), хазрети Муса (Моисей), мир на тях, и други. А молитвите дуа на Пратениците са най-хубавите примери за молитва към Всевишния Аллах.
Ето и някои молитви дуа в Свещения Коран, препоръчани и на Пратеника Мухаммед, Аллах да го благослови и с мир да го дари:
„Достатъчен ми е Аллах! Няма друг Бог освен Него! На Него се уповавам. Той е Господът на великия Трон.“ (Покаянието, 9/129)
„Господи мой, пази ме от подстрекателствата на сатаните! И ме пази, Господи мой, да не ме спохождат!“ (Вярващите, 23/97-98)
„Господи, опрости и помилвай! Ти си Най-милосърдният.“ (Вярващите, 23/118)
„Господи мой, въведи ме с достойнство и ме изведи с достойнство! И дай ми за подкрепа власт от Теб!“ (Нощното Възнесение, 17/80)
Молитвата на хазрети Адем (Адам) и хазрети Хавва (Ева)
„Господи наш, угнетихме себе си и ако Ти не ни опростиш, и не ни помилваш, ще сме от губещите.“ (Стената, 7/23)
Молитвата на хазрети Юсуф
„Господи, предпочитам затвора пред онова, към което ме подканят. И ако не отклониш от мен тяхното коварство, ще се увлека по тях и ще съм от безразсъдните.“ (Юсуф, 12/33)
Молитвата на хазрети Нух (Ной)
„Господи, моля Те, опази ме да не Те питам за нещо, за което нямам знание! И ако не ме опростиш и не ме помилваш, ще съм от губещите.“ (Худ, 11/47)
Молитвата на хазрети Ибрахим (Авраам)
„Господи мой, стори мен и потомството ми да отслужваме молитвата! Господи наш! И приеми зова ми!“ (Ибрахим, 14/40)
Молитвата на хазрети Юнус
„Няма друг бог освен Теб! Всечист си Ти! Наистина бях несправедлив.“ (Пророците, 21/87)
Молитвата на хазрети Муса (Моисей)
„Господи мой, разтвори гръдта ми! И улесни делото ми! И развържи възела на езика ми, за да разбират словото ми!“ (Та-ха, 20/25-28)
Молитвата на хазрети Зекерия
„Господи мой, дари ми от Теб добро потомство! Ти си Чуващият зова.“ (Родът на Имран, 3/38)
Молитвата на хазрети Сюлейман (Соломон)
„Господи мой, отреди ми да бъда признателен за дара, който Ти дари на мен и на родителите ми, и да върша праведни дела, които Ти одобряваш, и ме въведи с Твоята милост сред праведните Си раби!“ (Мравките, 27/19)
Молитвата на хазрети Ейуб (Йов)
„Засегна ме беда, а Ти си Най-милосърдният от милосърдните.“ (Пророците, 21/83)

Няма коментари:

Публикуване на коментар