неделя, 4 декември 2016 г.

Н А М А З Ъ Т





  Слава на Аллах Господаря на световете. Той е сътворил човека и го е прославил като му е възложил да извършва ибадет. Всевишният Аллах е повелил:...
(2:221)
Саляту селям (Мир и благосолов) на последния пророк и пратеник.Аллах е благоволил да го издигне в небесата по време на възнесението и на това превъзходно място е получил от Господаря на световете дългът да извършва намаз.
Поради тази причина, намазът е главното задължение след вярата и най-важната особеност, която отличава вярващите. От Джабир Радийеллаху анху (Аллах да е доволен от него)е предадено, че е казал: “Расулюллах Саллеллаху алейхи ве селлем каза: “Между човека, съдружаването с Аллах и неверието стои изоставянето на намаза”.
След казаното до тук нека поясним , че намазът е най-важният ибадет относно който е необходимо всеки мюсюлманин да заучи предписанията за него. Това е така , защото намаза при исляма има изключително голяма стойност. Ако вярата е да изречеш(това в което вярваш) и да го потвърдиш със сърцето, то намазът е действия с частите на тялото и подчинение на Аллах Всемилостивия.
Тъй като намазът е ибадет, който насочва човека единствено към Аллах , който го подготвя за достоен земен живот и вечното щастие в отвъдния живот, който възпитава душата му, заповедите относно него следват една след друга. Чрез намаза се осъществява връзката между раба и Господаря. Чрез него човек остава привързан към покорството, отдалечава се от забраните и получава храна, която е подкрепа за душата.
Намазът е ибадет, който е необходимо да се изпълнява по начина утвърден от ислямския закон шериата, защото пратеника Саллеллаху алейхи ве селлем е казал: “Извършвайте намаза така, както сте ме видели аз да го извършвам”. Следователно, за да може човек правилно да извърши този ибадет, е неизбежно заучаването на всички постановления относно него.
Ето тук се разбира важността на тази книга, която поучава за намаза, неговата стойност, за влиянието му върху живота на мюсюлманина и правилното му изпълнение според начина по който сме поучени от пратеника Саллеллаху алейхи ве селлем.
Свещеният Коран отдава голямо значение на намаза. Множество айети от него повеляват за правилното изпълнение и постоянството относно намаза. Всевишният Аллах е повелил: (2:3) А онези, които пренебрегват намаза и са го забравили, са предупредени по следния начин:(107:4, 5) По отношение на тези, които са изоставили и забравили намаза напълно е заплахата на Аллах Всевишния: (19:59)
В Свещения Коран ясно се откроява изключително важното място на намаза. Поради тази причина ние виждаме в него да се говори за призив за намаза: (62:9)
Пак в Свещения Коран във връзка с намаза се повелява чистота: (5:6)
В Словото на Аллах има знак и за това да бъдат изградени джамии и призив, да се влиза в тях с чисти дрехи.
Свидетели сме още, как и пречистата сунна на Мухаммед Саллеллаху алейхи ве селлем ни поучава на ползата, ролята и видовете на намаза. И то така, че последните думи на пратеника Саллеллаху алейхи ве селлем са били: “Намазът, намазът! И още, внимавайте за тези, които са под ваше разпореждане.”
Намазът е последното нещо от религията, което би могло да бъде изгубено. Ако и той бъде изгубен, означава, че цялата религия е изгубена. Намазът е първото дело за което човек ще бъде питан в Съдния ден. За да се разбере неговата важност е достатъчно да се спомене, че той очертава границата между вярата и неверието.
Скъпи читателю, това е третата моя книга, която написах относно опознаването на исляма. Преди това с благоволението на Аллах написах книги относно говеенето, зекята и хаджа. С това допълних моята работа по основите на исляма. Когато пишех тази книга с цел нейното масово разпространение се стремях да бъде кратка и за по - лесното и разбиране използвах ясни и безусловни изрази. Засегнах положения относно намаза от които мюсюлманите изпитваха нужда, там където счетох за необходимо дадох по- широки обяснения като отразих и съответните доводи и предпочетох да изложа становищата на учените, които са по-силни, постарах се още да изложа множество грешки, които са възприемани като нещо редно.
Моля се на всевишния Аллах да отреди благодат в това мое дело, да ми опрости грешките и да ни отреди извършване на праведни дела. Аллах е Който може да отреди това и Той е Който има сила над всичко. Саляту селям да бъде над Мухаммед Саллеллаху алейхи ве селлем, над неговото семейство и сподвижници.

Абу Мухаммед Абдуллах б. Мухаммед ет- Тайяр
(Член на преподавателския съвет по Фъкъх във Факултета по шериат и методология на религията в ел-Касим)

Няма коментари:

Публикуване на коментар