четвъртък, 1 декември 2016 г.

ИМАМ-ХАТИБ



 Чл. 10. За имам-хатиб се назначава мъж отговарящ на следните условия:
1. Да е български гражданин;
2. Да е навършил 18 години; ...
3. Да е психически уравновесен;
4. Да няма физически недостатъци, възпрепятстващи извършването на дейността;
5. Да не е осъден за престъпление от общ характер;
6. Да има завършено висше или средно ислямско образование;
По изключение, при липса на кандидати с висше или средно ислямско образование могат да се назначат и лица завършили специализирани курсове за имам-хатиби, които имат съответната религиозна подготовка и останалите необходими качества.
7. Да се ползва с авторитет на честен и справедлив човек;
8. Да спазва принципите на ислямската религия;
9. Да не извършва дела противоречащи на морала и нормите на исляма;
Завършилият специализиран курс да е издържал успешно изпит за имам-хатиб пред специална комисия.



Чл. 11. Изпитът за имам-хатиб се провежда пред тричленна комисия, назначена от Главния мюфтия, която се състои от двама авторитетни ислямски теолози и началника на отдел „Иршад” или упълномощен от него авторитетен ислямски теолог.

Чл. 12. Изпитът за имам-хатиб се провежда по следните сфери:
1. Четене на Коран-и Керим;
2. Акаид;
3. Фъкъх;
4. Хитабет;
5. Религиозна и професионална обща култура.

Чл. 13. Задълженията на имам-хатиба са:
1. Да изпълнява заповедите и разпорежданията на висшестоящите органи – Главно мюфтийство, Районно мюфтийство и Мюсюлманско настоятелство.
2. Да се обръща към Районното мюфтийство своевременно при възникване на въпроси и проблеми в работата.
3. Да ръководи петкратен, джума, байрам, теравих намаз и при необходимост – дженазе намаз в джамията или месджида където е назначен.
4. По време на джума и байрам намаз да изнесе на разбираем език и според правилата хутбета, изготвени или одобрени от Главно мюфтийство или съответното районно мюфтийство.
5. Да организира и провежда летен Коран курс, както и целогодишен – най-малко два дена през седмицата, независимо колко желаещи има.
6. Да преподава „Религия-Ислям” в училищата, където има възможност, ако няма друг, който извършва това.
7. Да чете навреме езана при липса на мюеззин според таквим (календар) изготвен от Главно мюфтийство.
8. Да определи лицето, което ще извърши дейността на мюеззина по време на намаз при липса на такъв, а ако няма кой, да извърши самият той.
9. Да прави вааз или най-малкото да чете определени части от издания (книги, списания и др.) преди джума, байрам и теравих намаз.
10. Да организира и провежда един път седмично вааз в джамията, извън петъчния. Ако не е достатъчно подготвен да кани други имами или ваизи, като съгласува това със съответния районен мюфтия.
11. Да информира джемаата за меропирятията и програмите, които са организирани от съответното районно мюфтийство.
12. Да научи желаещите (възрастин и деца) да четат правилно Коран-и Керим от книгата.
13. Да научи желаещите (възрастин и деца), които могат да четат от Коран-и Керим от книгата, да усъвършенстват четенето си – да научат тасхих-и хуруф (произношение на буквите) и теджвид (четене според правилата).
14. Да научи желаещите да четат сурите и дуите за намаз наизуст и да научат смисъла на наизустените.
15. Да просвещава хората по отношение на вярата, ибадетите и морала, както и да ги научи да изпълненяват ибадетите с практически занимания.
16. Според обстоятелствата и нуждите преди или след намаз да чете Коран.
17. Да чете мукабеле през месец Рамазан
18. Да организира и провежда програми и различни мероприятия в свещените дни и нощи по религиозния календар.
19. Да сключва религиозен брак.
20. Да отваря джамията или месджида и да присъства там както следва:
а) За петкратен намаз – 30 минути преди време за намаз и 30 минути след това.
б) За джума и байрам намаз – 2 часа преди време за намаз
в) За теравих намаз – 40 минути преди време за намаз
г) За провеждане на Коран курс или други мероприятия и ритуали – 20 минути преди обявения начален час.
Ако поради належащи обстоятелства е изготвен друг работен график и е утвърден от съответното районно мюфтийство се спазва новия график.
21. Да се подготви за намаз преди четенето на езана (да вземе абдест и да облече сарък и джуббе).
22. Да съхранява и опазва имуществото на джамията или месджида, ако не е определен специален човек за това.
23. Да почиства джамията, двора на джамията и около джамията, ако няма назначен хигиенист.
24. Да заключва джамията или месджида след извършване на молитвата и при необходимост да изчаква закъснелия джемаат
25. Да подготвя покойника за погребение и да извършва погребение според изискванията на шериата, а когато подготовката се извършва от други лица, това да става под непосредствения контрол на имама.
26. Да не допуска нецелесъобразното използване на минарето и високоговорителя, извън езан и саля.
27. Да участва в курсове, заседания и семинари организирани от Главно мюфтийство или съответното районно мюфтийство.
28. Да не допуска събирането на парични средства и просенето в сградата или в двора на джамията или месджида без разрешение от Главно мюфтийство, районното мюфтийство или мюсюлманското настоятелство.
29. Да не допуска продаването на каквито и да е вещи в двора или джамията без разрешение от Главно мюфтийство, районното мюфтийство или мюсюлманското настоятелство.
30. Да уведомява посещаващите джамията или месджида за взетите решения на висшестоящите органи, които касаят съответната джамия и посещаващите тази джамия.
31. Да информира мюсюлманското настоятелство за належащи или необходими ремонти и изменения по сградата, двора и имуществото на съответната джамия или месджид.
32. Да работи за популяризирането и събирането на дарения, зекят и фитре.
33. Да работи за популяризирането и събирането на членски внос и други приходи за нуждите на Мюсюлманското изповедание.
34. Да работи за популяризирането и разпространяването на ислямски издания, които се издават от Мюсюлманското изповедание.
35. Да развива постоянно религиозните и професионалните си знания и умения.
36. Да бъде чисто, спретнато и прилично облечен – да не посещава джамията с къси пантолони, дънки, анцузи, шарени и изписани горни и долни дрехи, обеци, колиета, синджири и др. подобни.
37. Да не предизвиква възмущение и безпокойствие с облеклото и действията си.
38. Да носи отговорност за всички мероприятия които се извършват в съответната джамия и месджида (мевлид, никях, сюннет, дженазе и др.) и да не разрешава извършването им от некомпетентни и неморални лица.
39. Да се предпазва по време на погребение, никях, мевлид, хатим и др. подобни от постъпки, които биха накърнили честта и достойнството на имамлъка.
40. Да отговаря на зададените въпроси свързани с религията и да търси отговори.
41. Да бъде пример за обществото с поведението и облеклото си, както и със семейния си живот.
42. Да бъде в добри отношения с джемаата, да не влиза в пререкания с тях, да бъде въздържан, да се отнася с уважение и сладкодумие към тях.
43. Да не извършва религиозни обреди извън района на общността, в който е назначен. Изключение се допуска с разрешение на районния мюфтия при доказана нужда.
44. Да води регистър/книга в джамията за никях, даване име на новородени, погребения и др.
45. Да изготви историческа информация (летопис) на джамията, която да включва най-малкото дата на изграждане, дати на съществени ремонти, имами и мюеззини, които са служили, лица допринесли за изграждането и съхраняването на джамията и др.
46. Да не напуска границите на България без разрешението на районното мюфтийство.
47. Извършва надзор върху правилното използване и стопанисване на вакъфските имоти и при констатиране на нарушения уведомява районното мюфтийство.
48. Да съблюдава следните неща при подготовката и изнасянето на петъчното и байрамското хутбе:
а) Да изнася хутбетата на разбираем език.
б) Да направи предварителна подготовка като прочете няколко пъти хутбето докато схване същността и изглади четенето.
в) Да излиза на минбера със сарък и джуббе.
г) Да не прекалява с жестовете и мимиките, да съобразява нивото и тона на гласа си с присъстващия джемаат.
д) Да изнася хутбета, които да вдъхват религиозни чувства, да предупреждават, да бъдат конструктивни и поучителни.
е) Да се предпазва при изнасяне на хутбета от засягане на определени личности, политически въпроси и неща, които биха навредили на единството на мюсюлманите.
ж) Да изнася кратки и същностни хутбета съобразени със сезона и обстоятелствата.
з) Да изнася хутбетата четейки. Изключение може да има само за онези, които са в състояние да изнасят по много добър начин без да четат.
и) Хутбетата се изнасят по утвърдените правила, съобразно принципите на Корана, сюннета и многовековната традиция, сформирала се въз основа на тях.
49. Да съблюдава следните неща при опазването и чистенето джамията:
а) Да се извършва основна поддръжка и почистване на джамията през месец април и октомври. Това да се извърши под ръководството на мюсюлманското настоятелство и имам-хатиба и с участието на джемаата. Това поддържане и почистване важи за следните: Куббе, стени, таван, мехфел (балкон), минбер, михраб, кюрси, ограждения, под, килими, свещници, полилеи, табла, надписи и др. украси, врати, прозорци, пристройки, стаи, градинка, шадраван, минаре, външни стени. Те се измиват и почистват без да им се навреди, изчиства се прахоляка, паяжината и мухъла, ако има цветя и дървета им се дава приветлив вид.
б) Да се извършва седмично почистване на джамиите по възможност петък преди намаз, при необходимост може и в друг ден. При това почистване се измита пода, почистват се петната по прозорци, рамки, врати и др., премахва се мръсотията и паяжината от всички видими и използваеми места, заедно с това се измита и почиства преддверието и градинката.
в) Да се извършва ежедневно почистване на джамиите като се измитат и почистват прахоляците и се премахва мръсотията по земята.
Вижте повече

Няма коментари:

Публикуване на коментар