вторник, 28 февруари 2023 г.

(Групов,колективен намаз)

 




(Групов,колективен намаз)

Кланянето на намаз с джемаат, е задължение за мъжете за намазите, които са фарз, както и байрямските намази и таравих.
1. Достойнството на намаза с джемаат.
Хадис: Абдуллах ибн Умер (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Намазът, кланян с джемаат е по-достоен от намаза, кланян по единично с двадесет и седем степени.”
(Муттефекун алейхи)

Хадис: Ебу Хурейра (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Кълна се в Аллах, понякога си мисля, когато се прочете езанът да сложа някой за имам и да отида по къщите и където намеря мъж, който не е в джамията, да му подпаля къщата.”
(Муттефекун алейхи)

Усман ибн Аффан (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Който кланя Иша с джемаат, все едно е кланял намаз половината от нощта, и който кланя сабах с джемаат, все едно е кланял цялата нощ.”
(Муслим )

Бурейда (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Извести тези, които отиват към джамията в тъмно, че ще имат пълна светлина в Съдния ден!”
(Тирмизи, Aбу Дауд и Ибн Маджа)

Абдуллах ибн Месуд (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Който желае да се яви пред Аллах (С.Т.) като мюсюлманин, нека държи петте времена за намаз с джемаата, когато чуе езана, защото Аллах (С.Т.) заповяда на Неговия Пратеник някои неща и едно от тях е отзоваването на езана.
Ако вие кланяте вкъщи, пренебрегвате тази заповед.
И ако пренебрегвате често заповедите на Пратеникът (с.а.с.), ще се заблудите.
Когато един човек вземе абдест и тръгне към джамията, Всевишният Аллах му пише за всяка крачка награда и му опрощава грях, и му издига степента в Дженнета.
А този, който не ходи в джамията има качество на двуличник, но има хора, които ги довеждат и ги поставят в сафа.”
(Муслим)

2. Образуване на джемаат.
Всички учени са единодушни, че двама души могат да бъдат джемаат.

2.1. Подреждане на джемаата:
а) когато са двама мъже – имамът застава отпред, другият вдясно от имама, като пръстите на втория да са наравно с петите на имама.

б) когато са трима мъже – имамът е отпред а джемаатът трябва да са наравно с петите на имама или да са зад него на саф.

в) повече от трима – имамът е отпред, а джемаатът трябва да е на разстояние един саф от имама.

Ако в джемаата има жени, е по-добре да има преграда между мъжете и жените.

3. Имат ли право жените да ходят в джамията за джемаат намаз?

Абдуллах ибн Умер (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Не забранявайте на жените да ходят на джамията, но намазът им вкъщи е по-достоен за тях!”
(Муттефекун алейхи)

3.1. Условия, на които трябва да отговаря жена, за да отиде в джамия:

а) да е облечена според шериата.
б) да не е парфюмирана, защото Пратеникът (с.а.с.) е казал:
,,Когато една жена се напарфюмира и излезе от къщи, след което мине покрай чужди мъже и те усетят миризмата, тя извършва грях, все едно е извършила зина (прелюбодеяние)”.
(Достоверен)

в) да има отделен вход за жени в джамията, за да няма смесване на мъжете с жените.
г) да има преграда между мъжете и жените.

4. Намаз на закъснелия.
Всички учени са единодушни, че който вземе ифтитах текбир заедно с имама, получава пълна награда от джемаат намаз, а ако закъснее, наградата намалява.

Aбу Хурейра (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Всяко нещо има връх, т.е. най-ценно, а най-ценното в намаза е ифтитах текбирът, затова старайте се да не го изпускате”. (Безар – добър)

Според ислямските учени се смята, че човек е застигнал ифтитах текбира, преди имамът да е започнал да чете ,,Фатиха”.

а) когато някой застигне в намаза рукю, означава, че е застигнал целия рекят.
Aбу Хурейра (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Който е застигнал рукю, е застигнал рекят, а който е застигнал рекят, е застигнал намаза.”
(Муттефекун алейхи)

•Когато някой е закъснял за намаз, трябва да вземе ифтитах текбир и да се включи веднага към джемаата там, където се намират.
•Ако закъснелият се включи в намаза преди селяма, означава, че е застигнал джемаата.

Aбу Хурейра (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Когато чуете икаметът, отивайте за намаз и вървете спокойно, и не тичайте.
Това, което застигнете, кланяйте с имама, а това, което изпуснете, откланяйте самостоятелно"
(Муттефекун алейхи)

Този, който се е включил по-късно към джемаата, т.е. изпуснал е един или няколко ракеата, изчаква имамът да даде селям надясно, става и допълва пропуснатото сам.

Няма коментари:

Публикуване на коментар