събота, 13 юни 2020 г.

Отслужвайте намаза си навреме!



Всевишният Аллах казва:

„За вярващите молитвата е предписание в определено време.“
(Ниса; 103)
Имам Бухари казва:
 „В определено време – т.е Аллах Тааля е поставил времеви ограничения.“

Предава се от Абдуллах ибн Мас‘уд:
Попитах Пратеника саллаллаху алейх уа саллам:
Кое дело е най-обичано от Аллах?
 Той саус каза:
Намаза изпълнен навреме.
След това?
Той саус каза: Добро отношение спрямо родителите. След това?
 Той саус каза:
Борбата по пътя на Аллах.
Абдуллах казва:
 Той ме извести за тези.
Ако бях питал още, щеше да ми каже повече.
(Бухари)

В този хадис Пратеникът саллаллаху алейх уа саллам посочва намаза, изпълнен навреме, като най-обичаното дело на Аллах, като го поставя преди доброто отношение към родителите и борбата фи сабилиллях. Доказателство за това степенуване е въпроса
„след това“, който се използва за обозначаване на някакъв ред, както е добре известно на хората, запознати с принципите на арабския език.

Мис‘аб ибн Сад казва:
Попитах баща си:
„Татко, смяташ ли че аята „тези, които са небрежни в своите молитви“ се отнася за тези, които забравят?
 Та кой от нас не разговаря с душата си (по време на молитва)?
Той каза:
 Не това се има в предвид.
 Отнася се до пропиляване на точното време на молитвата.
 Човек губи времето си в разговори, докато времето за молитвата преминава.
Предава се от Анас радиаллаху анх, че е казал:
„Вече не мога да позная нищо от това, което беше по времето на Пратеника саллаллаху алейх уа саллам.“ Казаха му:
 „А молитвата?“
 Рече:
 „Не правете това, което правите по отношение на молитвата.“
(имайки предвид отсрочването от точното й време)

Усман ибн Аби Раууаад, брат на Абд-ул Азиз казва:
Чух Зухри да казва:
 „Влязох при Анас ибн Малик в Дамаск, и той плачеше. Казах му:
 Какво те кара да плачеш?
 Каза:
 Не разпознавам нищо, което познавах преди, освен молитвата, а тя (молитвата) се пропилява/занемарява.“

Ибн Хаджр казва във „Фатх ал-Бари“:
 ал-Мухаллиб казва:
 „И значението на думата „пропилява“ тук се има в предвид отсрочване от точното й време
 (тогава, когато настъпва),
 а не отслужването й извън времето
 (т.е когато идва времето на следващата).
 Самият ибн Хаджр е на мнението, че се отнася за просрочването извън времето й, но както се казва:
 „От две горчиви неща по-сладкото от тях пак си е горчиво.“

Абдуллах ибн Мас‘уд казва:
 „Един ден Пратеникът саллаллаху алейх уа саллам попита сподвижниците си:
 „Знаете ли какво казва Аллах Всевишния?“
Те рекоха:
„Аллах и Неговия пратеник знаят най-добре.“
 Пратеникът саус повтори това 3 пъти и тогава изрече думите на Аллах:
 „Който отслужва молитвата в точното й време,
ще го въведа в Рая, и който я отслужва в друго време освен това, ако пожелая, ще проявя милост към него и ако пожелая, ще го накажа.“
(ат-Табарани)

Няма коментари:

Публикуване на коментар