сряда, 30 май 2018 г.

Ползата от постоянството в намаза


„Човекът бе създаден колеблив – щом го застигне злото – страхлив, а щом го застигне доброто – скъперник, освен отслужващите молитвата, които в своята молитва са постоянни и в чиито имоти е заделен дял за просяка и бедняка…”
(70: 19-25)
„…Молитвата предпазва от покварата и порицаваното…”
(29: 45)
Свежда се от Абу Хурейра (радиаллаху анху), че Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) попитал: „Какво ще кажете, дали ще остане мръсотия върху онзи, пред дома на който има река и той се къпи в нея по пет пъти на ден?” Сподвижниците отговорили: „Не, върху този човек не ще остане никаква мръсотия.” След това Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) казал: „Петте молитви приличат ма тази река. Чрез петте намаза Аллах Теаля заличава греховете.” (Бухари и Муслим)
Пак в хадис, сведен от Абу Хурейра (радиаллаху анху), Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) повелил: „Докато не се извършват големите грехове петте намаза са откуп (кефарет) за греховете в промеждутъка от единия петъчен намаз до следващия.” (Муслим)
Осман б. Аффан (радиаллаху анху) казва, че е чул Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) да повелява: „Ако един мюсюлманин, след като настъпи времето за един от задължителните намази, вземе абдест, смирението в него и неговия руку са безпогрешни; и не е извършвал големи грехове, този намаз е откуп за всички грехове, извършени от него до този ден. Това е винаги така.” (Муслим)
Изличава греховете, умножава добрините, извисява степените, привързва сърцата към Аллах Теаля и усилва почитта към Аллах Теаля. Намаза подсилва срама пред Аллах Теаля, поради което човек изпитва наслада от дуата, която отправя. Той допринася за признателността за съвсем новите блага и за безбройните божествени дарове.
Постоянството в намаза благоустроява сърцето, което е създадено да споменава Аллах Теаля, да го споменава и да си го припомня. Постоянството в намаза предотвратява благодатта времето да бъде израходено за друг, освен за Аллах.
Намаза е от най-големите дела, които осигуряват божествената близост. Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) повелява:
„Най-близо до Аллах рабът се намира по време на суджуд. Ето защо, отправяйте много дуа (по време суджуд).” (Муслим)
За двете части сунна на сабах намаз в хадис, сведен от нашата майка Айше, Аллах да е доволен от нея, Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) казва:
„Двете части сунна на сабах намаз е по-благодатна и от света и от всичко, намиращо се по него.”
Уитр намаз също е намаз с много благодат. Повелявайки уитр намаз да бъде последен намаз на нощта, Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) казва:
„Отслужвайте уитр като последен намаз на нощта.”
Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) наставлява да се отслужва постоянно допълнителния намаз сунна.
Майката на вярващите Умму Хабибе (радиаллаху анха) казва: „Чух от Рамле бинти Ебу Суфйан, Аллах да е доволен от нея, че Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) е казал:
„За всеки мюсюлманин, който наред със задължителния намаз отслужва за Аллах дванадесет части допълнителен намаз, Аллах Теаля построява дом в Дженнета.” (Муслим)

Няма коментари:

Публикуване на коментар