събота, 11 ноември 2017 г.

Неспазването на основите на намаза

Най-големият измежду грабителите е онзи, който краде от намаза. Пратеникът на Аллах (салляллаху алейхи уе селлем) казва: „Най-лошият в кражбата е онзи, който краде от своя намаз." Попитаха: „О, Пратенико на Аллах! Как може да краде от намаза си?" Той отговорил: „Не изпълнява както се полага руку и суджуд" (Имам Ахмед)
Всеизвестни и често допускани пропуски по време на намаза са липсата на спокойствие, неправилното изпълнение на руку и суджуд, недостатъчното изправяне след руку и суджуд. Няма джамия, където да не се наблюдава неспазване на правилното изпълнение на основите на намаз (Та’дили еркян). Правилното изпълнение на основите на намаз представлява гръбнака на намаза, без който намаз не може да има. Пренебрегването на та’дили еркян анулира намаз. Положението наистина е сериозно.
Пратеникът на Аллах (салляллаху алейхи уе селлем) повелява:
„Няма намаз онзи, който при руку и суджуд не изправи гърба си както се полага." (Абу Дауд) Това в действителност е лошо положение, което заслужава упрек и заплаха. Абу Абдуллах ел-Енсари свежда: „Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) отслужи намаз със сподвижниците си. След това той отседна с група от тях. При тях влезна човек и застана на намаз. Той започна, да изпълнява руку и суджуд бързо така, както кокошка кълве зърно (без да се изправя). Пратеникът (салляллаху алейхи уе селлем) каза: „Виждате ли го? Онзи, който почине с това (без да се поправи) умира с друго, а не с религията на Мухаммед. Той навежда глава и веднага я вдига, както гарвана кълве леш. Онзи, който изпълни руку и извършва суджуд така, както кокошка кълве зърно е като гладен човек, който хапва една или две фурми. Какво ще предотврати това от неговия глад?!" (Сахих Ибни Хузейме)
Свежда се, че Зейд ибни Уехб е казал: Хузейфе (радиаллаху анху) видя човек, който не изпълнява правилно руку и суджуд и му каза: „Ти не отслужи намаз. Ако бе умрял, щеше да си с друго, а не с религията на Мухаммед (салляллаху алейхи уе селлем)" (Бухари)
След като научи това онзи, който не спазва правилното изпълнение основите на намаза, наново да отслужи намаза, който е изпълнил, а за предишните да направи теубе пред Аллах, не е нужно наново да отслужва предишните намази. Доказателство за това е хадиса в който Мухаммед (салляллаху алейхи уе селлем) е казал на такъв който е направил такъв пропуск: „Върни се и наново отслужи намаз, защото ти не отслужи намаз." (Фетхул Бари)

Няма коментари:

Публикуване на коментар